Spring til indhold

Strandsejler

Dette er et strandsejler projekt jeg startede i efteråret 2016. Strandsejlkeren bygger på en traditionel Kite Buggy og en surf rig. Den mest kendte og anvendte strandsejler model i Danmark hedder Blokart. Den koster fra ca. 16.000.- og op efter alt efter valg af udstyr. Men hvis du gerne vil i gang med selv at bygge kan det gøres væsentlig billigere. Efter anskaffelse af materialer mv. tog det mig kun 3 aftener i værkstedet og så var den klar.

Hvis du er bare lidt heldig kan du finde mange af hoveddelene brugt. Jeg fandt f.eks. både Kite Buggy’en og riggen på DBA. Det komplette budget vil ligge et sted mellem 3.500.- og 6.000.- alt efter om du finder nogle brugte dele eller køber nyt. Se video af strandsejleren i bunden af siden her.

Her er hvad du skal bruge af materialer:

1 stk. Kite BuggyDe viste tegninger bygger på en Peter Lynn ST buggy.
1 stk. windsurfer rig Et passende sejl vil ligge på 4,5 til 5,5 m2 alt efter din vægt og hvilken vind du “kører” i.
21 mm. rustfrit rør Godstykkelse 2 mm. og kvaliteten jeg bruger hedder dekorations rør. Den er slebet og har en fin overflade.
25 mm. rustfrit rør Samme som øvrigt rustfrit
35 mm. rustfrit rør Samme som øvrigt rustfrit. Denne skal du kun bruge 50 cm af.
3 mm. rustfri plade Det er kun en lille stump der skal bruges til de 2 beslag på side rammerne.
U jern rustfrit Bruges som “sadlen” til mastefoden og der skal kun bruges 10 cm. Det kan være svært at finde. Men så kan man gøre som jeg og lave den selv ved at svejse 2 vinkel stykker sammen.
36 mm. (inder mål) alu. rør stump Støbes/limes med epoxy ind i mastens bund så man kan sænke den ned over selve mastefoden.

Byggebeskrivelse:

Aksel:

På billedet til venstre ses den orginale aksel samt den modificerede aksel. På den modificerede er er svejst 2 stk. 25 mm. rørstumper på som skal bruges til montering af rygstøtten.

Standard akselen er 90 cm. Men man kan som reservedel købe en 120 cm. aksel, hvilket kan anbefales. Den orginale aksel er lige lovligt smal når det blæser over 8 m/s.

Down Tube:

Den eneste modifikation er de 2 stk. 8 mm. huller til at montere mastefoden.

Peter Lynn buggy’en er ret kort. Men man kan som reservedel købet et ekstra langt down tube rør så man ikke sidder så sammenbøjet. Det vil ret sikkert også gavne stabiliteten i kraftig vind.

Side Frames:

Her påsvejses et beslag til montering af mastestøtte. Jeg har valgt en godstykkelse på 3 mm.

De fleste strandsejlere har lige mastestøtter der monteres helt tilbage på akslen. Jeg har dog valgt denne løsning da det gør hele systemet meget lettere at skille ad i forhold til transport.

Mastefod:

Denne komponent er nok den mest besværlige komponent at skaffe materialer til. Når man køber rør ligger de gerne i 6 meter og man skal kun bruge ca. 50 cm. Man kan godt købe et afskåret stykke men det koster uforholdsmæssigt meget mere pr. meter, samt ret sikkert et skære tillæg.

Da man kun skal bruge 10 cm. til selve sadlen, valgte jeg selv at fabrikere det ud fra 2 stk. vinkler. Det er således svejst i midten.

Mastestøtte:

Bukket af 21 mm. dekorations rør og klemt i enderne. Jeg har ved masten brugt nogle aflastere til rør for ikke at deformere mastefods røret når det hele bliver spændt sammen.

Ryglæn:

Bukket af 21 mm. dekorations rør og passer ned i de 25 mm. rør stumper det er monteret på  akslen.

På den oprindelige model er ryglænet 45 cm. bredt. Men på tegningen her har jeg lavet det 60 cm. Man bruger overkroppen meget til vægtforskydning og her er det noget mere behageligt med et bredt ryglæn.

Det er selvfølgelig en forudsætning at du på den ene eller anden måde har adgang til at svejse i rustfrit stål. Der skal bruges et TIG anlæg og der svejses med Argon som luftart. De rustfri materialer kan købes hos Metalcentret i Glostrup. De er ret dyre men har varene på lager. Hvis ikke du er lige så utålmodig som jeg, kan de fleste rustfrie materialer købes væsentligt billigere hos Sanistål. Men her er det bestillings vare og kan kun købes i hele længder. Rør mv. ligger gerne i 6 meter.

Enderne på rør der skal monteres med bolt og møtrik er blot klemt sammen i en kraftig skruestik og efterfølgende gennemboret. Alle bolte jeg har brugt er 8 mm. rustfri.

De rør jeg bruger er svejste rør, hvilket betyder at der er en vulst på indersiden af røret. De steder hvor der skal laves rør-i-rør med 21 og 25 mm. skal man på yderrøret derfor lige slibe vulsten væk så inderrøret passer i. Det gøres dog rimeligt let med en Dremmel eller lignende.

Ved alle rør-i-rør samlinger har jeg brugt knopfjedre for let og hurtig montering. Det er bare at “google” dem på nettet.

For at skåne dig selv under en eventuel væltning, kan man købe noget alm. VVS rørisolering og sætte på udsatte steder. Jeg har gjort det hele lidt mere “lækkert” ved efterfølgende at sy nogle bævernylon betræk i den “rigtige” farve med velcro lukninger på langs.

Før

Efter

Se den i auktion på Flyvestation Værløse